Mazda RX-8 R3: Malé změny někdy znamenají velký krok vpřed
Mazda říká, že jde o faceliftovanou verzi RX-8 R3, která nadále ctí tradici použití rotačního motoru. Po vizuální stránce rozpoznáte vůz podle nové masky chladiče, protažených bočních prahů, výraznější koncovky výfuku a také neuvěřitelně sexy kol. Ale změny jdou mnohem dál a také vysvětlují, proč si myslím, že tohle auto je mnohem lepší než současný model.
RX-8 dostala skvělé tlumiče Bilstein a od prvních metrů vám bude navýsost jasné, že je nastavoval člověk, který opravdu ví, co znamená jízdní komfort a jak je důležitý, a také zná problémy, které způsobují rozbité silnice. Ano, podvozek se sice může zdát o něco tvrdší, ale v žádném případě není nepoddajný.
Zlepšilo se také řízení. Má ostřejší a rychlejší reakce a disponuje fantastickou odezvou. Hoďte ertrojku do zatáčky a skrz volant cítíte, jak jsou na tom přední kola s přilnavostí (bez ohledu na to, že tady máme zadokolku).
Majitelé RX-8 se budou ptát po nechvalně známém nešvaru - velké žízni. Bohužel se nic nezměnilo k lepšímu a motor hladoví po benzínu a notně to prokládá lačností po oleji. Inženýři proto zvětšili kapacitu olejové lázně na sedm litrů a použili lepší čerpadlo. To by mohlo trochu snížit spotřebu a zlepšit životnost, ale všiml jsem si, že sada nářadí v každém testovaném voze obsahuje i nádobu s náhradním litrem oleje pro případy nouze.
Agregát tedy funguje stejně jako dřív, a nejinak je tomu i s malými zadními dveřmi otevírajícími se proti směru jízdy. Díky tomu si auto uchovává praktičnost, ačkoli byste měli vědět, že majitelé využívají místo vzadu spíš pro zavazadla než pro převoz osob.
Jen se podívejte na ten vzhled, výkony, charakter a možnost jezdit s ní každý den. Možná někoho neokouzlí nebo odradí spotřebou přes 11 litrů, ale pro tu hrstku z nás „polapených“ je omlazená RX-8 autem, které zvedá laťku. Souboj mezi 350Z a RX-8, který by se snad jednou mohl na stránkách Autocaru odehrát, bude vyrovnanější než kdy předtím.
První dojem
Malé změny někdy znamenají velký krok vpřed a RX-8 je toho dokonalým příkladem.
Fakta
MAZDA RX-8 R3
- Cena 750 000 Kč (přepočet)
- Nejvyšší rychlost 235 km/h
- 0-100 km/h 6,4 s
- Spotřeba 11,2 l/100 km
- Emise CO2 299 g/km
- Hmotnost 1390 kg
- Motor rotační motor, 1308 cm3
- Výkon 231 koní v 8200 ot./min.
- Toč. moment 210 Nm při 5500 ot.
- Převodovka 6stupňová manuální
Líbí se nám
- Motor neúnavně točí až do 9000 ot./min.
- Ostřejší řízení
- Plnohodnotné čtyřmístné auto
Nemůžeme vystát
- Neukojitelná žízeň
- Motor by mohl v nižších otáčkách lépe táhnout
- Riziko vysoké spotřeby oleje